Maui,  Resa med barn,  Resor

Flygresan hem och en dag i Los Angeles

Tillslut kom ändå dagen då det var dags att lämna Maui och flyga vidare hemåt efter ett stopp i Los Angeles. Självklart avslutade vi med ett sista stopp vid Krispy Kreme innan vi körde mot flygplatsen.

Det kändes väldigt märkligt att sitta inne på flygplatsen och titta ut och se Makawao, platsen där vi bott de senaste veckorna, där uppe på bergssluttningen.

Planet kom och lyfte så klart precis som det skulle. Mitt hjärta gick dock kanske sönder en aning när vi såg Maui försvinna bort. Levi och jag verkade tycka det var precis lika sorgligt båda två. Som tur var hade vi en övernattning och en dag i Los Angeles att se fram emot.

Första flygningen gick alltså till LA. Vi flög på eftermiddagen från Kahului på Maui och landade fem timmar senare. Då var det sen kväll i Los Angeles och efter en rätt lång väntan på hotellets transferbuss kunde vi checka in, gå till närmaste restaurang och äta kvällsmat för att sen så fort som möjligt komma i säng.

Nästa morgon vaknade vi till ett soligt LA! Dock inte lika varmt som på Maui. Vi såg det som en lagom förberedelse till kylan som väntade hemma i Sverige.

Planen var nu att vi skulle ta oss till Santa Monica Pier men hur vi skulle ta oss dit hade visat sig vara lite klurigt. Vi hade nämligen ringt alla taxibolag vi kunde hitta i Los Angeles för att boka en taxi med barnstolar men det var omöjligt. Så vitt vi förstår det så går inte det att få tag på. Vi hade istället fått köpa varsin bälteskudde till barnen innan vi åkte ifrån Maui, checka in dem och ta med dem själva. Så när morgonen kom tog vi en Uber, satte in våra bälteskuddar och kunde åka iväg! Väl framme vid Santa Monica Beach fick vi bära dem med oss under dagen tills det var dags att åka tillbaka till hotellet igen.

När vi kommit fram började vi med att kolla in stranden.

Efter en stund strosade vi vidare upp på piren.

Vi satt en stund och spanade ut över havet och tittade på alla som fiskade.

Efter en lunchpaus inne på en galleria en bit därifrån gick vi tillbaka till piren för att gå in på det lilla tivolit.

Vi skulle nämligen åka pariserhjul. Första gången för mig faktiskt!

Självklart hade vi slående utsikt från toppen!

Efter våran åktur tyckte vi det var dags att äta något typiskt amerikansk tivoli-snax. Funnel cake så klart! Har ätit det en gång tidigare och det känns nästan obligatoriskt om man är på ett sånt här ställe.

Super smaskigt tyckte vi så klart!

Vi tyckte även att vi behövde föreviga vårt svindyra vatten. Näst dyrast hittills på våra resor. Denna lilla flaskan kostade oss ca 40kr. Den slog dock inte vattenflaskan i Paris som toppar med 60kr, haha!

När vi strosat runt ett tag tog vi en Uber igen tillbaka till hotellet, hämtade upp våra väskor och åkte sen vidare till flygplatsen.

Santa Monica Beach var ett väldigt trevligt stopp på vägen.

På flygplatsen blev vi så fulla i skratt när vi hittade en Dunkin Dounuts, som vi hittills under resan hade missat att prova. Självklart köpte vi några sista donuts i väntan på nästa flyg som skulle ta oss till London och sedan vidare hem till Göteborg.

Resan mellan LA och London var lång, men det  gick bra! Vi flög nattflyg denna vändan och planet var inte ens i närheten av fullsatt vilket gjorde att vi kunde legat ner och sovit på varsin stolsrad om vi hade velat. Vi nöjde oss dock med två rader och gosade ihop oss där så gott det gick. Och vipps så var vi framme i London! Ne..inte riktigt vipps kanske. För hur man än vrider och vänder på det är det självklart lite knöligt att flyga så många timmar men i det stora hela gick det i alla fall väldigt bra!

Och så var vi hemma igen, efter fem magiska veckor i värmen tillsammans. Hemma i vårt hus som vi älskar! Hemma i kylan som jag…inte älskar. Hemma vid havet som vi älskar! Hemma i rutinerna som jag…inte älskar. Men ändå, hemma.

One Comment

• SaraH

Älskar… älskar inte…
    Vet precis hur det är med det där <3
    Jag älskar i alla fall att läsa om er resa, vilken strålande LA-day 😀